dinsdag 13 juli 2010

Hoe kan ik in Windows 7 een Thuisgroep instellen en lid worden?

Nieuw geintroduceerd in Windows 7 zijn thuisgroepen. Met een thuisgroep (homegroup) kan er snel een thuisnetwerk gecreeerd worden om zodoende makkelijk video's, foto's, printers en andere bestanden te kunnen delen. Je kunt zelf bepalen wat je wel en wat je niet wilt delen qua bestanden en apparatuur, hierbij moeten andere computers wel voorzien zijn van Windows 7 om zich aan te kunnen melden bij een thuisgroep.
Een thuisgroep kan aangemaakt worden via het Netwerkcentrum, wat belangrijk hierbij is, is dat de netwerklocatie ingesteld staan op 'Thuisnetwerk' en niet op Particulier of Openbaar. Dit controleer je door naar Start te gaan en op Configuratiescherm te klikken. Klik dan op "Netwerk en internet" en klik dan op Netwerkcentrum. Hier kun je bekijken waarop de netwerklocatie is ingesteld. Dit zie je onder "De actieve netwerken weergeven".
Thuisgroep instellen
Door hierop te klikken kun je dit eventueel wijzigen naar Thuisnetwerk.
Thuisgroep instellen
Vervolgens kun je beginnen met het instellen van een thuisgroep. Klik hiervoor, ook in het Netwerkcentrum op de vermelding 'Een thuisgroep en opties voor delen selecteren'. In het scherm dat volgt klik op de knop 'Een thuisgroep maken' waarna de wizard opent. Windows 7 zal zelf detecteren als er al binnen het netwerk thuisgroepen bestaan, in dat geval kun je via dit scherm direct lid worden van deze thuisgroep.
In dit eerste scherm selecteer je wat je wilt gaan delen, opties zijn hier: Afbeeldingen, Documenten, Muziek, Printers en Video's. Het is hier zo dat bibliotheken gedeeld worden, een harde schijf is niet beschikbaar en staat los van de thuisgroep tenzij deze uiteraard apart wordt gedeeld en beschikbaar wordt gemaakt voor andere computers.
Thuisgroep instellen
Klik daarna op de knop Volgende, de thuisgroep wordt dan aangemaakt. Zodra dit is afgerond verschijnt het wachtwoord in beeld die je via de link eronder kunt afdrukken. Dit wachtwoord is benodigd om andere computers toe te voegen aan de thuisgroep.
Thuisgroep instellen
Klik dan op voltooien. In het scherm dat volgt kun je de instellingen van de aangemaakte thuisgroep wijzigen. Dit kan later ook altijd door naar Start te gaan, Configuratiescherm en hier te klikken op Netwerk en Internet en vervolgens Thuisgroep. Het wachtwoord dat Windows 7 automatisch aanmaakt is een sterk, moeilijk wachtwoord. In het venster met opties kun je dit wachtwoord ook wijzigen naar een eigen, beter te onthouden wachtwoord.
Thuisgroep instellen
Zoals gezegd zal Windows 7 zelf detecteren als er al binnen het netwerk thuisgroepen bestaan. Er is dan de mogelijkheid om hiervan direct lid te worden, hiervoor heb je het wachtwoord van de thuisgroep wel nodig. Vervolgens krijg je dan de vraag wat je zelf wilt delen met deze thuisgroep en de vraag om het wachtwoord te typen.
Thuisgroep instellen
Nadat je bent aangemeld bij een thuisgroep is deze terug te vinden via de verkenner. Ga hiervoor naar Start en klik op Computer. Aan de linkerkant in het navigatievenster zie je dan de thuisgroep terug met daarbij de computers die lid zijn. Klik dan op een computer om de gedeelde bestanden zoals afbeeldingen en video's te bekijken. De printers die beschikbaar zijn gekomen via de thuisgroep vindt je terug via Start, Apparaten en printers.
Thuisgroep instellen Thuisgroep verlaten
Je kunt altijd een thuisgroep weer verlaten via, Start, Configuratiescherm, Netwerk en Internet en vervolgens Thuisgroep. Onderaan staat dan de optie om de thuisgroep te verlaten. Verder kun je hier altijd wijzigen wat je deelt met andere computers.
Thuisgroep instellen Nieuwe bibliotheken delen
Je kunt ook eigen aangemaakte bibliotheken delen via een thuisgroep. Hiervoor is er een aparte tip:
Nieuwe Bibliotheken delen met thuisgroep. Een andere mogelijkheid is om de thuisgroep beschikbaar te maken in het Menu Start, meer daarover hier. Media delen
Aansluitend daarop kun je ook muziek en video streamen naar andere computers. Dit houdt in dat deze media beschikbaar komt voor andere computers via Windows Media Player. Echter dit moet apart ingesteld worden. Ga hiervoor naar Start en klik op het Configuratiescherm. Klik vervolgens op Netwerk en Internet en daarna op Thuisgroep. In het venster dat volgt klik het vinkje aan voor "Mijn afbeeldingen, muziek en video's naar alle apparaten op mijn thuisnetwerk streamen". Klik dan onderaan op Wijzigingen opslaan.
Thuisgroep instellen
Je kunt echter door in hetzelfde venster te klikken op "Opties voor mediastreaming selecteren" per computer bepalen welke wel en welke geen toegang krijgt tot je media. Tevens kun je hier een naam toekennen die andere computers in beeld krijgen bij het openen van je mediabibliotheek.
Thuisgroep instellen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 in WordPad standaard tekst opslaan in .docx of .odt formaat?

WordPad kent sinds Windows 7 de mogelijkheid om bestanden standaard op te slaan in het .docx formaat en in het .odt formaat. Het .docx (Office Open XML Document) formaat is de standaard waarin Office Word 2007 bestanden worden opgeslagen. Het OpenDocument text (.odt) formaat wordt onder andere standaard gebruikt door OpenOffice.

WordPad slaat standaard bestanden op als .rtf. Om dit nu te wijzigen open een nieuw of bestaand document en ga naar de menuknop linksboven. Klik hier op Opslaan Als. Hier in het dialoogvenster kies achter 'Opslaan als' voor .docx of .odt in plaats van RTF. Direct daaronder komt de mogelijkheid dan beschikbaar om een vinkje te plaatsen voor 'Standaard in deze indeling opslaan'. Klik dan op opslaan en in het vervolg worden bestanden altijd opgeslagen in het gekozen formaat. WordPad: Standaard opslaan in .docx of .odt formaat
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 mijn positie bepalen zonder gps-ontvanger?

Geosense 1.2  Bron: ComputerTotaal



Robbin Ooijevaar04 jun. 2010 12:27
Geosense 1.2
Windows7 heeft een geïntegreerd platform voor positiebepaling aan boord. Softwareontwikkelaars kunnen dit platform in de toekomst inzetten om allerlei toepassingen te bouwen.
Navigatiesoftware is het bekendste voorbeeld, maar er zijn meer toepassingen denkbaar, zoals het opvragen van lokale verkeersinformatie, het weergeven van een actueel weerbericht en het aanpassen van beveiligingsinstellingen als u uw notebook buiten de deur gebruikt. Dankzij Geosense hebt u geen hardwarematige gps-ontvanger nodig om uw positie te bepalen. Het programma installeert een softwarematige gps-module, die technologie van Google gebruikt om aan de hand van uw ip-adres en wifi-gegevens uw locatie te bepalen. In de praktijk blijkt dit in veel gevallen bijna eng nauwkeurig te werken. Na de installatie van Geosense is de positiebepaling niet automatisch geactiveerd, u moet de functie eerst aanzetten via Configuratiescherm, Hardware en geluiden,Locatiesensoren en andere sensoren. Op de website van de makers kunt u een Google Maps-programmaatje downloaden dat gebruikmaakt van de Windows 7-positiebepaling. Hiermee kunt u controleren hoe nauwkeurig uw plaats op Aarde kan worden bepaald, zonder gebruik te maken van extra hardware.









Geosense gebruikt verschillende technieken om zonder hardwarematige gps-module toch een behoorlijk nauwkeurige positiebepaling te maken.
Bron: ComputerTotaal

Download: GGeoSense

Hoe kan ik in Windows 7 ISO / Image bestanden branden?

Een kleine tip voor Windows 7. Het besturingsysteem kent in tegenstelling tot zijn voorganger Windows Vista een mogelijkheid om snel image bestanden (.iso en .img) te branden naar een DVD, ook bekend als het 'Windows-hulpprogramma voor het branden van schijfkopiebestanden'. Zodoende heb je dan geen apart programma nodig zoals Nero voor het branden van deze bestanden.
Dit werkt eenvoudig en als volgt. Zodra je een ISO bestand hebt op je computer klik hier dan met de rechtermuiskn op. Na het klikken zie je dan in het menu een optie "Schijfkopiebestand branden". Na het klikken opent er een klein venster waarmee vervolgens gebrand kan worden. Op het moment dat je een herschrijfbare DVD gebruikt zal er eerst een melding verschijnen met de vraag of je de DVD eerst wilt wissen.
Zodra je gaat branden kun je eventueel nog de optie 'Schijf controleren na branden' aanvinken al kost dit iets meer tijd.
ISO / Image bestanden branden ISO / Image bestanden branden
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 muissnelheid en dubbelkliksnelheid aanpassen?

Je muis heeft een standaard snelheid plus een standaard dubbelkliksnelheid. Als je de snelheid van je muis te langzaam of te snel vindt omdat je bijvoorbeeld een nieuwe muis hebt aangesloten is dit eenvoudig aan te passen. Ga naar Start en klik op het Configuratiescherm en kies vervolgens voor "Hardware en geluiden". Klik daarna onder de kop 'Apparaten en printers' op de vermelding Muis. In het nieuwe venster dat opent zorg dat je op het tabblad 'Opties voor de aanwijzer' terecht komt. Hier direct bovenaan stel je middels het schuifbalkje in hoe snel je muis is, stel dit in naar wens.

Muis klikvergrendeling instellen
Om nu ook de dubbelkliksnelheid te wijzigen ga naar het tabblad 'Knoppen'. Hier zie je de vermelding Dubbelkliksnelheid in het midden staan en opnieuw regel je dit hier met het schuifbalkje. Om de dubbelkliksnelheid te testen dubbelklik op het map icoontje aan de rechterkant. Druk daarna onderaan op OK.
Muis klikvergrendeling instellen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 klikvergrendeling muis instellen?

Normaal gesproken als je bestanden of mappen gaat slepen omdat je ze wilt verplaatsen moet je de muisknop ingedrukt houden, anders kun je niet slepen. Als je nu eenvoudig wilt slepen zonder hier altijd de muisknop bij in te hoeven houden is daar de klikvergrendeling. Ga naar Start en klik op het Configuratiescherm en kies vervolgens voor "Hardware en geluiden". Klik daarna onder de kop 'Apparaten en printers' op de vermelding Muis.
Klik in het nieuwe venster op het tabblad 'Knoppen'. Onderaan staat dan de vermelding 'Klik vergrendeling'. Klik op het vinkje voor 'Klikvergrendeling inschakelen' en druk erachter op de knop Instellingen.
Muis klikvergrendeling instellen
Hier stel je dan in hoe lang een muisknop ingehouden moet worden voordat het bestand of map wordt vergrendeld. Stel dit in naar wens en druk op OK. Vanaf nu hoef je dan niet meer te slepen met de muisknop ingehouden.

Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 muisaanwijzers wijzigen?

Windows 7 heeft een standaard aantal muisaanwijzers. Via de opties kun je deze wijzigen naar bijvoorbeeld een aantal aanwijzers die je gedownload hebt of je kunt kiezen uit een van de standaard meegeleverde schema's. Eventueel kun je ook de schaduw onder de muis uitzetten en instellen dat je muisaanwijzers niet wijzigen op het moment dat er een nieuw thema wordt geinstalleerd.

Ga naar Start en klik op het Configuratiescherm en kies vervolgens voor "Hardware en geluiden". Klik daarna onder de kop 'Apparaten en printers' op de vermelding Muis. In het nieuwe venster klik op het tabblad 'Aanwijzers'. Standaard bovenaan zie je dan het standaard ingestelde schema met een voorbeeld er rechts direct naast. Muisaanwijzers wijzigen
Klik hier dan op Windows Aero om het schema te wijzigen naar een van de overige standaardschema's met muisaanwijzers. Onder andere is er een schema beschikbaar met grotere muisaanwijzers. Eronder onder de kop "Aanpassen" kun je dan per actie een eigen aanwijzer selecteren en zodoende dus slechts een aantal wijzigen. Voordat je dit doet sla eventueel bovenaan via de Opslaan knop het schema op om te voorkomen dat je het standaard schema overschrijft.
Selecteer dan een aanwijzer en klik onderaan op de knop bladeren waarmee je de nieuwe aanwijzer kunt opzoeken en selecteren. De standaard aanwijzers staan altijd in de map Cursors in de map Windows. Online zijn er diverse websites waar je gratis hele sets met muisaanwijzers kunt downloaden, deze stel je dan via deze weg in.
Muisaanwijzers wijzigen
Onderaan stel je eventueel in of de aanwijzerschaduw geactiveerd moet zijn of niet.

Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 plaknotities gebruiken?

Windows 7 heeft de beschikking over plaknotities, kleine gele post-its die je op je bureaublad kunt plaatsen om vervolgens notities te kunnen maken. De plaknotities vindt je door naar Start te gaan en hier te klikken op Bureau-accessoires, klik hier dan op Plaknotities. Je ziet in de eerste plaknotitie direct een 'plusje' links bovenin, door hierop te klikken plaatst je een nieuwe notitie. Door met de rechtermuisknop op de notitie te klikken kun je de kleur wijzigen naar bijvoorbeeld groen, roze, paars of wit.

Plaknotities
De tekst die je plaatst is normaal gesproken standaard tekst met daarbij geen mogelijkheid om de tekst te doorstrepen, te onderlijnen of vetgedrukt te maken. Dit is echter wel mogelijk met behulp van sneltoetsen. Selecteer dan eerst de tekst bijvoorbeeld om deze vetgedrukt te maken en gebruik dan de onderstaande sneltoetsen.

Ctrl + B
Vetgedrukt
Ctrl + U
Onderlijnen
Ctrl + T
Doorstrepen
Ctrl + scrollwiel muis
Tekst groter / kleiner maken
Ctrl + L
Links uitlijnen
Ctrl + E
Midden uitlijnen
Ctrl + R
Rechts uitlijnen
Ctrl + A
Alle tekst selecteren
Ctrl + Shift + L (meerdere keren)
Opsomming
Plaknotities
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de Prullenbak externe harde schijf configureren?

De prullenbak van Windows wordt niet alleen gebruikt voor verwijderde bestanden van je harde schijf maar deze wordt normaal gesproken ook gebruikt door externe harde schijven. In principe worden bestanden die je verwijderd van een externe harde schijf ook geplaatst in de prullenbak. Het nadeel is hier echter dat als je de prullenbak opent deze bestanden niet te onderscheiden zijn van de bestanden die afkomstig zijn van je harde schijf. Je kunt het pad van het bestand wel bekijken door met de rechtermuisknop op het bestand te klikken en hier te kiezen voor Eigenschappen.

Zodoende kun je dus eventueel bestanden die je verwijderd van je externe harde schijf terughalen. Zodra de schijf wordt losgekoppeld zie je de bestanden ook niet meer terug in de prullenbak. Koppel je de schijf later weer aan zal de prullenbak weer gevuld zijn.
Overigens kun je ook de maximale grootte van de prullenbak instellen voor je externe harde schijf zodra deze is aangesloten. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op de prullenbak en kies Eigenschappen. Je ziet dan in het overzicht met harde schijven ook je externe schijf terug, selecteer deze en pas dan de grootte aan naar wens.

Bron: Websonic

Hoe kan ik in Windows 7 gedrag van het sluiten van het deksel van laptop bepalen?

Speciale opties voor als je Windows 7 op een laptop gebruikt met betrekking tot bijvoorbeeld de actie die wordt uitgevoerd bij het sluiten van het scherm van de laptop maar ook kun je instellen wat er moet gebeuren als je de aan/uit knop indrukt. Je kunt zelf bepalen wat je wilt dat er gebeurt als je het scherm sluit.

Ga hiervoor naar Start en klik op het Configuratiescherm en klik vervolgens op "Systeem en beveiliging". Klik daarna op de Energiebeheer. Aan de linkerkant staat dan de vermelding 'Het gedrag van het sluiten van het deksel bepalen', klik hierop. Laptop: Laptop: Gedrag van het sluiten van het deksel bepalen
In het scherm dat volgt kun je dan bepalen wat de acties moeten zijn. Je kunt dit instellen op het moment dat de laptop alleen gebruik maakt van de accu en op het moment dat de adapter is aangesloten. Keuze heb je hier uit Slaapstand, Sluimerstand, Afsluiten en Geen actie ondernemen. Druk dan onderaan op 'Wijzigingen opslaan'.
Laptop: Laptop: Gedrag van het sluiten van het deksel bepalen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de Slideshow uitschakelen als je op accu werkt?

Als je een laptop bezit en je werkt alleen op de accu en dus zonder de adapter is het handig om energie te besparen zodat je langer kunt werken op de accu. Zo kan dit ook met de slideshow van Windows 7, mits je hier gebruik van maakt uiteraard. Je stelt dan in dat de slideshow automatisch uit wordt geschakeld op het moment dat je alleen gebruik maakt van de accu zodat je enigzins energie bespaart. Zodra je weer op netstroom aangesloten bent start de slideshow ook weer. Nu kun je dit instellen bij het inschakelen van een slideshow maar je kunt het ook direct opnemen in je energieschema.

Dit stel je in door naar Start te gaan en te klikken op het Configuratiescherm. Klik daarna op 'Systeem en beveiliging' en klik daarna op Energiebeheer. Je ziet dan diverse Energiebeheerschema's in beeld zoals gebalanceerd. Klik achter het schema dat is ingesteld op "De schema-instellingen wijzigen". In het scherm dat volgt klik op "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen". Laptop: Slideshow uitschakelen op accu
Er opent een klein venster met opties. Klik hier op 'Instellingen voor de bureaubladachtergrond' en klik daarna op 'Diavoorstelling'. Achter 'Op accu' klik dan op 'beschikbaar' en kies voor 'Onderbroken'. Klik dan onderaan op OK en vanaf nu als alleen de accu wordt gebruikt wordt de slideshow uitgeschakeld.
Laptop: Slideshow uitschakelen op accu
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 'Installeer updates en afsluiten' vermelding verwijderen?

Als je Windows zodanig hebt ingesteld dat deze automatisch nieuwe updates installeert is het af en toe benodigd dat deze na het afsluiten geinstalleerd worden. Op dat moment zal de afsluitknop een schild erbij krijgen en hierbij de melding tonen 'Installeer updates en afsluiten'. Deze functionaliteit kan op twee manieren uitgeschakeld worden zodat er voortaan bij het afsluiten geen updates meer worden geinstalleerd.

Altijd labels tonen taakbalk knoppen

Register

Als eerste het register. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan regedit en druk op OK en navigeer vervolgens naar de onderstaande locatie.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows\
Ga dan bovenin in het menu naar Bewerken en klik op Nieuw en kies voor Sleutel. Geef deze als naam "Windows Update". Ga dan opnieuw bovenin naar Bewerken en kies opnieuw voor sleutel en geef nu als naam "AU". Ga dan voor de laatste keer bovenin naar Bewerken en kies dit keer voor DWORD waarde en geef deze de naam "NoAUShutdownOption". Dubbelklik hierop en vul als waarde een 1 in en druk op OK. Altijd labels tonen taakbalk knoppen

Groepsbeleid

Als tweede de manier kan dit via het groepsbeleid ingesteld worden, deze manier is alleen beschikbaar voor gebruikers van de Professional en Ultimate versie. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan gpedit.msc en druk op OK.
Klik hier dan op Gebruikersconfiguratie en kies voor Beheersjablonen en vervolgens op "Windows onderdelen". Onder Windows Onderdelen klik op Windows Update. Dubbelklik dan op de vermelding 'Updates installeren en computer afsluiten niet in het dialoogvenster Windows afsluiten weergeven'. Klik dan op Ingeschakeld en op OK.
Altijd labels tonen taakbalk knoppen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 het geluid dempen bij communicatie?

Nieuw in Windwos 7 is een tabblad Communicatie bij de instellingen voor geluiden. Dit houdt in dat Windows zelf het geluid tot 80 procent dempt op het moment dat er communucatie plaatsvindt. Bijvoorbeeld, je bekijkt een muziekvideo op YouTube en je wordt gebeld via Skype, dan zal Windows dit detecteren en direct het geluid dempen van YouTube zodat je het telefoontje direct kunt beantwoorden.

Dit kun je ook zo instellen dat het geluid 100 procent wordt gedempt of geheel niet uiteraard. Ga naar Start en klik op Configuratiescherm en kies vervolgens voor 'Hardware en geluiden'. Klik daarna op de knop "Geluid" en klik op het tabblad Communicatie. Hier stel je dan in hoeverre het geluid gedempt moet worden op het moment dat er communicatie gedetecteerd wordt door Windows. Geluid dempen bij Communicatie
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 draadloze netwerken beheren?

Draadloze netwerken waarmee je verbinding maakt met bijvoorbeeld een laptop worden, mits aangevinkt opgeslagen in Windows 7. Voor deze opgeslagen draadloze netwerken kent Windows 7 een beheerprogramma waar al deze netwerken te vinden zijn, nieuwe netwerken kunnen worden toegevoegd, namen kunnen worden gewijzigd, de verbindingsvolgorde bepaald kan worden of instellingen makkelijk gewijzigd kunnen worden zoals het automatisch verbinden met een netwerk.

Ga hiervoor naar Start en klik op het Configuratiescherm, klik hier dan op "Netwerk en internet" en klik daarna op "Netwerkcentrum". Aan de linkerkant staat dan in de balk een optie "Draadloze netwerken beheren". Draadloze netwerken beheren
Zodra je hier op klikt opent een nieuw venster met een overzicht van alle opgeslagen Draadloze netwerken. Hier zijn dan nieuwe netwerken toe te voegen en te verwijderen. De eigenschappen zijn te bekijken door op een netwerk te klikken met de rechtermuisknop en dan "Eigenschappen" te kiezen. Hier kun je dan vervolgens bijvoorbeeld het automatisch verbinden uitschakelen. Ook kan hier de eventuele netwerksleutel worden gewijzigd onder het tabblad Beveiliging.
In het overzicht zelf kun je eventueel ook de verbindingsvolgorde bepalen op het moment dat er meerdere netwerken beschikbaar zijn. Het bepalen van de volgorde doe je door een netwerk te selecteren en dan op de knop bovenin "Omlaag verplaatsen" te klikken. Dit kan overigens ook door het netwerk te slepen met je muis. Via de rechtermuisknop kun je ook de naam van een netwerk wijzigen.
Draadloze netwerken beheren Draadloze netwerken beheren
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 Automatisch afspelen wijzigen / uitschakelen?

Standaard als je een CD, DVD in de speler doet of een USB stick aansluit zal deze automatisch opstarten. Deze functionaliteit kan beheerd worden vanuit het Configuratiescherm en kan hier desgewenst uitgeschakeld worden. Ga naar het Menu Start en klik hier op het Configuratiescherm. Klik hier dan op "Hardware en geluiden" en kies daarna voor Automatisch Afspelen.

Direct bovenaan kun je de functionaliteit eventueel helemaal uitschakelen. Eronder kun je per onderdeel kiezen welke actie er moet uitgevoerd worden bijvoorbeeld op het moment dat er een DVD in de speler wordt gedaan. Opties onder andere om deze automatisch met Windows Verkenner te openen maar ook hier is net als bij andere onderdelen ook afzonderlijk in te stellen om het automatische afspelen uit te schakelen. Automatisch afspelen aanpassen en uitschakelen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de Tijdzone wijzigen plus extra klokken toevoegen?

Je gaat bijvoorbeeld op vakantie naar de Verenigde Staten en neemt je laptop mee. Dan krijg je te maken met een andere tijdzone en dus klopt de tijd van je laptop niet meer met de echte lokale tijd. Dit is op te lossen door dan tijdelijk de tijdzone op je laptop te wijzigen zodat je de lokale tijd rechtsonder in het systeemvak hebt staan. Een andere oplossing is een extra klok plaatsen zodat je kunt zien hoe laat het in Nederland is plus de lokale tijd.

Klik op de klok rechtsonder op de taakbalk en kies voor 'Instellingen voor datum en tijd wijzigen'. In het kleine venster dat opent zie je dan direct een knop staan 'Tijdzone wijzigen'. Klik hierop en stel de tijdzone naar wens in en druk op OK. Tijdzone wijzigen plus extra klokken
Om nu een extra klok te plaatsen om de tijd in een ander land te tonen klik bovenin op het tabblad 'Extra klokken'. Maximaal mogen er twee extra klokken toegevoegd worden, klik op 'Deze klok weergeven' om de klok in te schakelen. Kies eronder dan opnieuw de tijdzone om zo de juiste tijd te tonen. Als laatste kun je een naam instellen voor de klok.
Tijdzone wijzigen plus extra klokken
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 in de kalender, de eerste dag van de week wijzigen?

Windows 7 beschikt net als Windows Vista en voorgangers over een kalender. In deze kalender wordt er altijd gekozen voor de maandag als eerste dag van de week, echter het kan ook best zijn dat je juist de zondag beschouwt als eerste dag van de week. In Nederland wordt de maandag over het algemeen aangehouden als eerste dag maar er zijn ook andere landen waar juist de zondag als eerste dag van de week wordt beschouwd. De dag die als eerste dag van de week is ingesteld zie je vooraan in de kalender zoals hieronder in de screenshot. Het wijzigen hiervan gaat als volgt.

Kalender, eerste dag van de week wijzigen
Klik op de datum rechtsonder op de taakbalk en klik dan op Instellingen voor datum en tijd wijzigen. Er opent dan een klein venster met opties. Klik hier dan direct op de knop 'Datum en tijd wijzigen'. In het venster klik onderaan op 'Kalenderinstellingen wijzigen'.
Kalender, eerste dag van de week wijzigen
Je komt dan in het onderdeel 'Land en taal' terecht met direct het tabblad 'Datum' geopend. In dit scherm kun je dan onderaan de eerste dag van de week instellen. Klik dan onderaan op OK en zodra je nu op de tijd op de taakbalk klikt zal de ingestelde dag vooraan staan.
Kalender, eerste dag van de week wijzigen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 Probleemstappenbeschrijving (psr.exe) activeren?

Windows 7 beschikt over een kleine tool genaamd Probleemstappenbeschrijving, voorheen ook bekend als de problem steps recorder. Met deze tool die gericht is op het 'opnemen' van problemen, kun je eenvoudig bepaalde stappen die je uitvoert in Windows 7 opnemen. Het rapport dat dit oplevert kan bijvoorbeeld gebruikt worden door systeembeheerders of vrienden om een mogelijk probleem dat je hebt uit te leggen op te lossen. Het gemaakte rapport wordt ook voorzien van screenshots.

Dit kleine programmatje start je door naar het Menu Start te gaan en in het zoekveld 'psr.exe' te typen en daarna te drukken op Enter. Eventueel kun je de tool vinden in de map C:\Windows\System32 met als naam dus psr.exe.
Zodra je klikt op "Opname starten" wordt vanaf dat moment elke stap die je doet met je muis opgenomen. Na het stoppen van de opname wordt er een zipbestand opgeslagen met daarin een MHTML bestand / rapport met de genomen stappen en screenshots. Tijdens het opnemen wordt alles wat je typt niet opgenomen, zodoende worden eventuele wachtwoorden ook niet opgeslagen. Functietoetsen en sneltoetsen worden wel meegenomen in het rapport. Er is echter wel een optie om tijdens het opnemen commentaar in te voegen wat weer terug komt in het rapport.
Een opmerkingen invoegen doe je via de knop "Opmerking invoegen" direct naast de tijd.
Via de volgende link kun je een voorbeeld van een dergelijk rapport bekijken, hier is echter wel een beperking doordat het rapport alleen bekeken kan worden met Internet Explorer,
Voorbeeldrapport PSR. Probleemstappenbeschrijving (psr.exe)
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 het Beeldscherm dupliceren (presentatiemodus)?

Windows 7 beschikt over een presentatiemodus, handig in gevallen dat je een laptop of computer aansluit op een externe projector voor presentaties. Deze functie kan tevens gebruikt worden op het moment dat je bijvoorbeeld een laptop aansluit op een beeldscherm zodat je twee beeldschermen krijgt. Om de presentatiemodus naar voren te halen druk je de sneltoets "Windows + P" in, of je gaat naar Start en hier klik je op Alle Programma's, Bureau-accessoires en daarna 'Verbinding met een projector maken'.
Er veschijnt dan een alt-tab achtig optie venster in beeld waarin je snel kunt kiezen om het bureaublad te dupliceren of uit te breiden. Tevens kan het extra beeldscherm of de projector uitgeschakeld worden of als hoofdscherm gebruikt worden. Vooral bij een laptop in combinatie met een extra beeldscherm kan dit handig zijn doordat je zodoende dan niet eerst naar de resolutieopties hoeft te gaan om dit in te stellen.
Helderheid scherm laptop aanpassen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 meldingen Onderhoudscentrum uitschakelen?

In de voorgaande Windows versies was het Onderhoudscentrum bekend als beveilingscentrum. Met Windows 7 is dit hernoemd en zijn er enkele nieuwe meldingen die hieronder vallen zoals Systeemherstel, probleemoplossing en Windows backup. Standaard zie je in het systeemvak een vlaggetje staan van het Onderhoudscentrum die enkele meldingen vertoond op het moment dat er bijvoorbeeld updates beschikbaar zijn of op het moment dat er een probleem is met de virusscanner.

Er zijn in totaal 9 verschillende onderdelen waarvoor het Onderhoudscentrum meldingen vertoond, dit zijn 6 beveiligingsberichten en 3 onderhoudsberichten. Om te bepalen waarvoor je wel en waarvoor je geen meldingen wilt ontvangen ga naar Start en klik op het Configuratiescherm. Kies daarna voor Systeem en beveiliging en klik bovenaan op Onderhoudscentrum. Aan de linkerkant staat dan de vermelding 'Instellingen voor Onderhoudscentrum wijzigen', klik hierop. Meldingen Onderhoudscentrum uitschakelen
Je krijgt dan een overzicht in beeld met de 9 verschillende meldingen. Klik hier de meldingen aan om deze in te schakelen of juist uit te schakelen. Als je klaar bent klik onderaan op OK.
Meldingen Onderhoudscentrum uitschakelen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 een Systeemherstelschijf maken?

Windows 7 kent de mogelijkheid om een eigen systeemherstelschijf te maken. Deze optie verscheen eerder al eens in een beta van Windows Vista Service Pack 1 maar verdween toen ook weer. Een systeemherstelschijf is met handig in situaties waarin je zelf niet direct de beschikking hebt over de originele installatie dvd. In deze gevallen is het altijd raadzaam om een herstelschijf achter de hand te hebben. De schijf bevat diverse Windows-hulpprogramma's en kan gebruikt worden om de computer te herstellen als deze bijvoorbeeld niet meer opstart. Zodoende kan ook systeemherstel gestart worden.

Het maken van de herstelschijf doe je als volgt. Ga naar Start en klik op het Configuratiescherm. Klik dan onder de kop 'Systeem en beveiliging' op 'Een back-up van uw computer maken'. In het venster dat volgt staat dan aan de linkerkant de vermelding 'Een systeemherstelschijf maken' klik hierop en de wizard wordt geopend. Het enige dat je nu hoeft te doen is een lege dvd in je dvd brander te plaatsen en te klikken op de knop 'Schijf maken'. De rest volgt dan vanzelf. Standaard printer per locatie
Bron: WebSonic

Show the Classic “All Programs” Menu in the Start Menu in Windows 7


Source: How-To Geek


There are a lot of new users to Windows 7 who are not happy with the new Start Menu and wish they could revert to the Classic menu. Here is how to at least get back the Classic “All Programs” Menu.
Remember the Classic Start Menu in XP where you could show the All Programs Menu? Let’s take a look at getting that back in Windows 7.
sshot-2010-07-12-[22-16-17]
Note: This trick uses a Registry hack so you’ll want to make sure you back up the Registry before making any changes.
Get All Programs Menu Back
First click on the Start Menu and type regedit into the Search box and hit Enter.
regedit_Start
Now we need to navigate to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders. Double-click on Favorites on the right side…
sshot-2010-07-12-[20-57-40]
Now change the Value data to the following and click OK:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
sshot-2010-07-12-[21-01-10]
Next scroll down a bit further to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders. Double-click on the Favorites entry.
sshot-2010-07-12-[21-02-25]
Again we need to edit the Value data to:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
sshot-2010-07-12-[21-04-01]
After making the changes close out of the Registry Editor and right-click on the Start Menu and select Properties.
sshot-2010-07-12-[21-07-14]
In the Taskbar and Start Menu Properties Window click on the Start Menu tab then click on the Customize button.
sshot-2010-07-12-[21-08-42]
Scroll down and click the box next to Favorites menu, click OK, and reboot your system.
sshot-2010-07-12-[21-09-10]
When you come back from the Restart you will see Programs on the right side of the Start Menu and have a list of All Programs similar to that of XP.
sshot-2010-07-12-[23-15-17]
While it’s not quite the same as the good old XP days, if you’re looking to get the All Programs Menu back, this Registry hack will do the trick without installing 3rd party software.
If you’re not comfortable making changes to the Registry, check out some 3rd party solutions which we have covered…