Met Windows 7 kun je tegen diverse problemen aanlopen, zoals het niet goed functioneren van je verbinding, prestatieproblemen, Aero problemen, hardwareproblemen, etc. Daarom beschikt Windows 7 over een groot aantal standaard probleemoplossers die worden meegeleverd, de meeste probleemoplossers zijn standaard lokaal aanwezig. Heb je dus last van een bepaald probleem kun je eens deze probleemoplossers doorlopen waarmee wellicht het probleem snel wordt opgelost. Windows 7 zal standaard ook de meest recente probleemoplossers downloaden van de Windows Online Troubleshooting Service; dit kan uitgeschakeld worden in het overzichtsvenster.
De probleemoplossers die Windows 7 bij zich heeft, bekijk je door naar Start te gaan te klikken op het Configuratiescherm. Klik hier dan op de kop "Probleemoplossing" waarna je de tools ziet voor de meest voorkomende problemen. Zo staat bovenaan "Programma's" om oude programma's uit te voeren in de compatibiliteitsmodus. Selecteer hier de gewenste probleemoplosser voor je probleem. Staat deze er niet bij dan kun je ook een volledig overzicht bekijken van alle probleemoplossers die beschikbaar zijn. Hiervoor klik je aan de linkerkant op de vermelding 'Alles weergeven'.Een andere vermelding aan de linkerkant is "Geschiedenis weergeven". Zodoende kun je de details bekijken van eerdere problemen die zich hebben voorgedaan. Via de instellingen kan Probleemoplossing ook geheel uitgeschakeld worden. Hulp op afstand
Als laatste hier de mogelijkheid om een bekende om hulp te vragen met behulp van "Hulp op afstand". Hier tevens een vermelding probleemstappenbeschrijving tool. Zodra je Hulp op afstand wilt gebruiken klik je op "Iemand uitnodingen om u te helpen". Er opent dan een nieuw venster waarin je de mogelijkheid hebt om een uitnodiging op te slaan als bestand, gebruik te maken van een uitnodiging via de mail. Dit gaat ook op basis van een bestand en er wordt zelfs een standaard bericht gemaakt.
Hallo,
ik heb hulp met mijn computer nodig. Kunt u Windows Hulp op afstand gebruiken om een verbinding met mijn computer te maken, zodat u mij kunt helpen? Nadat u verbinding maakt, kunt u mijn scherm zien en kunnen wij online chatten.
Dubbelklik op het bestand dat in dit bericht is ingesloten als u deze uitnodiging wilt accepteren.
Bedankt.
Zodra de uitnodiging dan is verzonden via de mail of via een tekstbestand wordt Hulp op afstand geopend met daarin een wachtwoord die benodigd is voor degene op afstand om in te kunnen loggen op je computer. Dit wachtwoord is niet te wijzigen en zul je zelf moeten doorgeven. Via de knop Chatten kun je praten met elkaar en via de knop Instellingen kun je de bandbreedtegebruik aanpassen. Zodoende stel je in of bijvoorbeeld de achtergrond wordt uitgeschakeld met oog op de snelheid van de verbinding.
Zodra er dan een verbinding tot stand is gekomen zal er gevraagd worden of je zeker weet dat je de andere gebruiker toegang tot je computer wilt geven. Dit kan altijd gepauzeerd of gestopt worden. Mocht je geen verbinding kunnen maken kan dit liggen aan het feit dat er een Firewall tussenzit die deze verbinding blokkeert.
Bron: WebSonic