maandag 12 juli 2010

Hoe kan ik in Windows 7 problemen oplossen?

Met Windows 7 kun je tegen diverse problemen aanlopen, zoals het niet goed functioneren van je verbinding, prestatieproblemen, Aero problemen, hardwareproblemen, etc. Daarom beschikt Windows 7 over een groot aantal standaard probleemoplossers die worden meegeleverd, de meeste probleemoplossers zijn standaard lokaal aanwezig. Heb je dus last van een bepaald probleem kun je eens deze probleemoplossers doorlopen waarmee wellicht het probleem snel wordt opgelost. Windows 7 zal standaard ook de meest recente probleemoplossers downloaden van de Windows Online Troubleshooting Service; dit kan uitgeschakeld worden in het overzichtsvenster.

De probleemoplossers die Windows 7 bij zich heeft, bekijk je door naar Start te gaan te klikken op het Configuratiescherm. Klik hier dan op de kop "Probleemoplossing" waarna je de tools ziet voor de meest voorkomende problemen. Zo staat bovenaan "Programma's" om oude programma's uit te voeren in de compatibiliteitsmodus. Selecteer hier de gewenste probleemoplosser voor je probleem. Staat deze er niet bij dan kun je ook een volledig overzicht bekijken van alle probleemoplossers die beschikbaar zijn. Hiervoor klik je aan de linkerkant op de vermelding 'Alles weergeven'.
Probleemoplossing
Een andere vermelding aan de linkerkant is "Geschiedenis weergeven". Zodoende kun je de details bekijken van eerdere problemen die zich hebben voorgedaan. Via de instellingen kan Probleemoplossing ook geheel uitgeschakeld worden.
Hulp op afstand
Als laatste hier de mogelijkheid om een bekende om hulp te vragen met behulp van "Hulp op afstand". Hier tevens een vermelding
probleemstappenbeschrijving tool. Zodra je Hulp op afstand wilt gebruiken klik je op "Iemand uitnodingen om u te helpen". Er opent dan een nieuw venster waarin je de mogelijkheid hebt om een uitnodiging op te slaan als bestand, gebruik te maken van een uitnodiging via de mail. Dit gaat ook op basis van een bestand en er wordt zelfs een standaard bericht gemaakt.
Hallo,
ik heb hulp met mijn computer nodig. Kunt u Windows Hulp op afstand gebruiken om een verbinding met mijn computer te maken, zodat u mij kunt helpen? Nadat u verbinding maakt, kunt u mijn scherm zien en kunnen wij online chatten.
Dubbelklik op het bestand dat in dit bericht is ingesloten als u deze uitnodiging wilt accepteren.
Bedankt.
Zodra de uitnodiging dan is verzonden via de mail of via een tekstbestand wordt Hulp op afstand geopend met daarin een wachtwoord die benodigd is voor degene op afstand om in te kunnen loggen op je computer. Dit wachtwoord is niet te wijzigen en zul je zelf moeten doorgeven. Via de knop Chatten kun je praten met elkaar en via de knop Instellingen kun je de bandbreedtegebruik aanpassen. Zodoende stel je in of bijvoorbeeld de achtergrond wordt uitgeschakeld met oog op de snelheid van de verbinding. Probleemoplossing
Zodra er dan een verbinding tot stand is gekomen zal er gevraagd worden of je zeker weet dat je de andere gebruiker toegang tot je computer wilt geven. Dit kan altijd gepauzeerd of gestopt worden. Mocht je geen verbinding kunnen maken kan dit liggen aan het feit dat er een Firewall tussenzit die deze verbinding blokkeert.

Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 Windows Update instellen?

Afhankelijk van wat er tijdens de installatie van Windows is ingesteld, zal Windows op een gegeven moment zelf automatisch opzoek gaan naar nieuwe updates. Windows Update is via het configuratiescherm meer naar eigen hand te zetten of helemaal uit te schakelen. Zo kun je ervoor kiezen om de updates geheel uit te schakelen of heb je de mogelijkheid om de updates wel automatisch te downloaden maar niet automatisch te installeren waardoor je zelf de keuze hebt welke updates je wilt installeren.

Daarnaast ook de mogelijkheid om alleen te zoeken naar updates maar deze niet direct te downloaden, of alleen updates te installeren die als belangrijk gemarkeerd zijn en de updates die aanbevolen worden achterwege te laten. Meldingen Onderhoudscentrum uitschakelen
Ga naar Start en kies voor het Configuratiescherm. Klik hier op het kopje "Systeem en beveiliging", en klik vervolgens onder het kopje Windows Update op de regel "Automatische updates in of uitschakelen". Dan opent het scherm met de opties voor Windows Update. Onder de kop 'Belangrijke updates' kun je bepalen wat er moet gebeuren. Opties hier zijn:

  • Updates automatisch installeren
  • Updates downloaden maar laat mij bepalen of ik ze wil installeren
  • Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren
  • Nooit naar updates zoeken
Maak hier een keuze. Er onder is dan in te stellen of aanbevolen updates net zo behandeld moeten worden als ingsteld bij belangrijke updates. Dan de keuze of alle gebruikers updates mogen installeren of niet (standaard ingeschakeld) en als laatste de optie Microsoft Update. Hiermee stel je in of Windows Update ook naar updates moet zoeken voor andere Microsoft producten zoals Office. Meldingen Onderhoudscentrum uitschakelen In het overzicht van Windows Update kun je altijd bekijken waarvoor er updates worden gezocht en geinstalleerd plus het tijdstip waarop dit voor de laatste keer is gebeurt. Via de knop linksboven 'Naar updates zoeken' kun je zelf bekijken of er nieuwe updates beschikbaar zijn. Via de knop "Geschiedenis van updates weergeven" krijg je een overzicht te zien van alle updates die Windows heeft geinstalleerd. Bij elke update de installatiedatum, de prioriteit en de status. Door te dubbelklikken op een update opent er een venster met meer informatie over de update en een link naar help en ondersteuning. Meldingen Onderhoudscentrum uitschakelen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 Internet Explorer, Media Center, Media Player en Gadgets uitschakelen?

Een nieuwe mogelijkheid in Windows 7 is het uitschakelen / verwijderen van een aantal standaard onderdelen van het besturingsysteem die voorheen niet verwijderd konden worden. Dit zijn programma's als Internet Explorer 8, Windows Media Player 12, Windows Media Center, Windows Search, Windows Gadget Platform en Windows DVD maker.
Om één of meer programma's uit te schakelen ga je naar Start en klik je hier op het Configuratiescherm. Klik dan op Programma's en klik vervolgens op "Programma's en onderdelen". Klik dan aan de rechterkant op de vermelding "Windows onderdelen in of uitschakelen".
Internet Explorer 8, Media Center, Media Player etc. uitschakelen
Er opent dan een nieuw venster met een overzicht van de diverse Windows onderdelen waaronder Internet Explorer 8. Verwijder hier de vinkjes voor de programma's die je wilt uitschakelen en klik vervolgens op OK. Het later weer inschakelen van diverse programma's en functies gaat op dezelfde manier.
Internet Explorer 8, Media Center, Media Player etc. uitschakelen
Overigens kun je hier ook de gadgets uitschakelen door het vinkje te verwijderen voor 'Windows gadget platform'. Zodra dit verwijderd is, verdwijnt ook de gadgets optie uit het rechtermuisknop menu op het bureaublad.

Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 een overzicht krijgen van alle (verborgen) opties in het Configuratiescherm?

Windows 7 heeft een verborgen functie waarmee je in één keer een volledig overzicht kunt bekijken van alle opties van het Configuratiescherm. Zodoende kun je sneller een optie vinden dan via de normale weg (Start > Configuratiescherm).. Het gebruik van de functie is voor eigen risico en puur bedoeld voor ontwikkelaars zo heeft  Microsoft laten weten. Wil je het overzicht activeren neem dan de volgende stappen.

Klik ergens op het bureaublad met de rechtermuisknop, klik op Nieuw en klik vervolgens op Map. Geef deze map dan de onderstaande naam. Dit is een naam 'Config' gevolgd door een string, de naam kun je vervangen voor een eigen gewenste naam.
Config.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
De map krijgt dan het icoon van het configuratiescherm, zodra je dubbelklikt zie je het volledige overzicht bestaande uit meer dan 270 items in beeld.
Overigens is het niet direct noodzakelijk om de map op het bureaublad aan te maken, dit kan op iedere willekeurige plek.
'GodMode' Overzicht alle onderdelen Configuratiescherm
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de prestaties meten ( Index)?

De Windows Prestatie Index is een totaalscore die Windows geeft aan de hardware van je PC, hoe hoger het getal hoe beter je PC presteert. De totaalscore is een samenvattende score gebaseerd op vijf aparte onderdelen van je PC. De vijf onderdelen bestaan uit de processor, het geheugen (RAM), grafisch, grafische weergave voor spellen en de harde schijf. Elk onderdeel krijgt dus een eigen score waaruit uiteindelijk een basisscore uit wordt berekend.

De maximale score die toegekend kan worden is 7.9 en wordt als volgt ingedeeld.
  • Basisscore 2 of hoger
    PC's met een score van 2 of hoger zijn over het algemeen prima geschikt voor op kantoor. Hierop kan software gedraaid worden als het Office pakket, e-mail en internet. Een PC met deze score is meestal niet krachtig genoeg voor het glazige Aero Glass thema of geavanceerde multimediamogelijkheden.
  • Basisscore 3 of hoger
    Met een score van 3 is het mogelijk om het glazige Aero Glass thema te draaien en andere grafische toepassingen. Een score van 3 moet genoeg zijn om diverse spellen te draaien. Hierbij moeten sommige subscores zoals 'Grafisch' en 'Vaste schijf' wel hoog scoren. Tevens moet dit genoeg zijn voor Media Center.
Je kunt je eigen computer testen door naar Start te gaan en met de rechtermuisknop te klikken op "Computer". Kies hier dan voor Eigenschappen. In het venster onder de kop "Systeem" staat dan als eerste de waardering met daarachter direct de basisscore. Door op de optie erachter te klikken kun je Windows Prestatie Index openen en de vijf verschillende subscoren bekijken. Altijd labels tonen taakbalk knoppen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 Windows opnieuw installeren vanuit Windows?

Windows 7 kent een hersteloptie waarmee je vanuit Windows het besturingsysteem geheel opnieuw kunt installeren. Op deze manier krijg je een volledig nieuwe versie installatie en zodoende moeten programma's die je zelf hebt geinstalleerd in dat geval opnieuw geinstalleerd worden.

Tijdens de installatie wordt er wel een back-up gemaakt die wordt geplaatst in de map windows.old waaruit je zodoende je bestanden kunt overzetten naar de nieuwe installatie. Echter het is wellicht verstandiger om een eigen back-up van je bestanden te maken.
Als je Windows 7 opnieuw gaat installeren is uiteraard de installatie DVD benodigd. Ga dan naar Start en klik op het Configuratiescherm. Klik dan direct bovenaan op 'Systeem en beveiliging'. Klik hier dan op Onderhoudcentrum direct bovenaan, in het vervolgvenster klik onderaan op de knop "Systeemherstel".
Windows opnieuw installeren vanuit Windows
Klik vervolgens op "Geavanceerde herstelmogelijkheden". Je ziet dan direct twee herstelmogelijkheden in beeld waaronder de installatie mogelijkheid. Plaats dan de Windows 7 installatie DVD en klik op "Windows opnieuw installeren" waarna de vraag volgt of je een backup hebt gemaakt van het systeem met de mogelijkheid om alsnog snel een backup te maken.
Windows opnieuw installeren vanuit Windows
Daarna zal de computer opnieuw opstarten en de herinstallatie beginnen. Je komt dan terecht in een recoverymodus waar nogmaals de vraag wordt gestelt of je het zeker weet dat je Windows opnieuw wilt installeren. De installatie is verder gelijk aan een normale installatie.

Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 het Administrator account activeren?

Net als Windows Vista kent ook Windows 7 een Administrator account die standaard uitgeschakeld is. Je kunt dit Administrator account inschakelen op de volgende manier. Ga naar Start en klik met de rechtermuisknop op Computer. Klik dan in het menu op "Beheren" waarna een nieuw venster opent.

In het venster dat opent klik aan de rechterkant op 'Lokale gebruikers en groepen' en klik daarna op Gebruikers. Je ziet dan een overzicht van gebruikers waaronder het Gast account maar ook het Administrator account. Dubbelklik dan op Administrator en verwijder hier het vinkje voor 'Account is uitgeschakeld'. Druk nu op OK en het Administrator account is weer ingeschakeld en beschikbaar zodra je opnieuw aanmeld. Administrator account terughalen / activeren
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 gebruikersaccountbeheer (UAC) instellen?

Geïntroduceerd in Windows Vista en verder uitgewerkt in Windows 7 is Gebruikersaccountbeheer (UAC, User Account Control). Hiermee voorkom je dat ongemachtigde wijzigingen aan je PC worden aangebracht. Het aantal schermen waarin om toestemming wordt gevraagd is in Windows 7 al behoorlijk teruggedrongen maar nieuw is hier dat je zelf kunt bepalen hoe streng Gebruikersaccountbeheer ingesteld moet worden. Je hebt hier de keuze uit vier verschillende niveaus.

  1. Met het meest strenge niveau worden er altijd meldingen getoond. Bijvoorbeeld op het moment dat je bepaalde onderdelen van het configuratiescherm bekijkt of wijzigt zal er om toestemming worden gevraagd.
  2. Default worden er geen meldingen meer getoond op het moment dat je zelf wijzigingen aanbrengt.
  3. Met het derde niveau verdwijnt het donkere venster rondom een melding.
  4. Met het laatste niveau wordt Gebruikersaccountbeheer geheel uitgeschakeld.
Ga naar Start en klik op het Configuratiescherm. Klik hier op de kop "Gebruikersaccount en ouderlijk toezicht". In het scherm dat volgt klik op "Gebruikersaccounts". Klik dan onderaan op "Instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen" waarna een nieuw venster opent. Hier kun je dan kiezen uit de vier verschillende nivueaus hierboven genoemd door de schuifbalk te verplaatsen. Gebruikersaccountbeheer (UAC) instellen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de computer automatisch vergrendelen (screensaver)?

Als optie voor de screensaver van Windows 7 is in te stellen dat zodra je deze ontgrendeld automatisch het inlogvenster van Windows 7 in beeld komt en zodoende de computer vergrendeld is. Je kunt echter ook je computer automatisch vergrendelen met behulp van de screensaver maar zonder daadwerkelijk de screensaver te gebruiken. Klik hiervoor ergens op het bureaublad en kies voor "Aan persoonlijke voorkeuren aanpassen". Klik dan rechtsonder op Schermbeveiliging.

In het venster dat opent zie je de screensaver opties. Zet hier de screensaver op "Geen". Klik dan naast de screensaver op het vinkje voor "Aanmeldingsscherm weergeven bij hervatten" en vul vervolgens eronder een tijd in waarop het automatisch vergrendelen actief wordt. Druk onderaan op OK. Computer automatisch vergrendelen (screensaver)
Vanaf nu zal automatisch als de computer de ingestelde tijd inactief is de computer automatisch vergrendelen zonder dat de screensaver daarbij actief wordt.

Register

Je kunt dit ook forceren en zodoende ervoor zorgen dat het vinkje voor "Aanmeldingsscherm weergeven bij hervatten" altijd ingeschakeld is. Hiermee zal altijd de computer vergrendelen na een bepaalde tijd of er nu wel of geen screensaver is ingeschakeld. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan regedit en druk op OK. Navigeer dan naar de onderstaande locatie.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows\
Ga dan bovenin in het menu naar Bewerken en klik op Nieuw en kies voor sleutel. Noem deze sleutel "Control Panel". Ga dan opnieuw naar Bewerken, Nieuw en klik op Sleutel en geef deze nu de naam "Desktop". Dan als laatste klik op Bewerken en kies weer voor Nieuw maar dit keer kies voor Tekenreekswaarde.
Geef de nieuwe waarde als naam "ScreenSaverIsSecure" en dubbelklik hierop. Vul dan als waarde een "1" en en vanaf nu is altijd het vinkje voor "Aanmeldingsscherm weergeven bij hervatten" ingeschakeld.
Computer automatisch vergrendelen (screensaver)
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 het Systeemvak verwijderen?

Zoals beschreven in een andere tip kun je voor het systeemvak per icoon bepalen welke iconen getoond moeten worden of juist verborgen moeten worden. De klok kan daarnaast helemaal uitgeschakeld worden. Maar stel je dat helemaal geen iconen meer wilt zien dan kan het gehele systeemvak ook uitgeschakeld worden, daarbij blijft dan wel de klok staan maar deze kan via de instellingen van het systeemvak ook uitgeschakeld worden. Iconen, en bijbehorende meldingen etc. worden dan niet meer getoond. Het uitschakelen van het systeemvak kan op twee manieren, als je gebruik maakt van Windows 7 Ultimate of Professional kun je dit instellen via het groepsbeleid, anders stel je dit in via het register.

Systeemvak verwijderen
Bron: WebSonic

Groepsbeleid

Als eerste de manier via het groepsbeleid. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan gpedit.msc en druk op OK. Klik hier dan op Gebruikersconfiguratie en kies voor Beheersjablonen en vervolgens Menu Start en Taakbalk.
Zoek dan in de lijst 'Het systeemvak verbergen' en dubbelklik hierop. Druk dan op Ingeschakeld en onderaan op OK en zodra je de computer opnieuw opstart zal het systeemvak niet meer getoond worden.
Systeemvak verwijderen

Register

De tweede manier is via het register van Windows. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan regedit en druk op OK. Navigeer dan naar de onderstaande locatie.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
Ga dan bovenin naar Bewerken en klik op "Nieuw" en kies voor DWORD-waarde. Geef de nieuwe waarde de naam 'NoTrayItemsDisplay' en dubbelklik hierop. Vul dan onder 'Waardegegevens' een 1 in en druk op OK. De volgende keer als je herstart worden de documenten niet meer bewaard. Systeemvak verwijderen
Bron: WebSonic

Keep Your IM Conversations Private With Off-the-Record


Source: How-To Geek

There may be times when you don’t want “the man” knowing what your IM conversations are. Today we look at an Instant Messenger plugin that will keep your conversations completely private.
Off-the-Record is a great plugin to keep your conversations private. For it to work both parties need to have the plugin installed. It works by encrypting your conversations so no one can read the IMs. The messages you sent don’t include digital signatures that can be checked by third parties. It also includes an authentication feature so you can be assured the person you’re talking to is the right one.  It’s completely free under the GNU License and works with Windows, Linux, and OS X.
Off-the-Record is available for several IM clients, but we’ll show you how to use it in How-To-Geek’s favorite…Pidgin.
Installation & Setup
Download and install Off-the-Record (OTR) following the wizard as normal, you don’t even need to close out of Pidgin.
sshot-2010-07-08-[21-48-10]
After it’s installed, on your Buddy List go to Tools \ Plugins.
sshot-2010-07-08-[21-54-19]
Now scroll down the plugin list and select Off-the-Record Messaging and click Configure Plugin.
sshot-2010-07-08-[21-55-34]
Now you’ll need to generate a key and select other options. For instance you might not want to log OTR conversations for added privacy.
sshot-2010-07-08-[21-57-20]
Private key was generated successfully…
sshot-2010-07-08-[21-57-00]
You can choose different ways to authenticate a buddy such as Question and Answer or a Shared Secret.
sshot-2010-07-08-[22-03-25]
After you’ve determined the authentication method you want to use, both you and your buddy need to answer the question or secret successfully and you’re conversation will change to private.
sshot-2010-07-08-[22-04-41]
sshot-2010-07-08-[22-05-27]
If the authentication doesn’t match, you’ll receive a message indicating so.
sshot-2010-07-08-[22-00-46]
It will put an OTR icon on your toolbar where you can control the different settings like buddy authentication.
sshot-2010-07-10-[00-29-49]
There will also be a private icon in the lower right corner where you can control different settings as well.
sshot-2010-07-08-[22-08-43]
Conclusion
A couple of caveats we saw were it would pop up unverified messages when communicating with people who you don’t need it for. Also, uninstalling it was bit quirky but that doesn’t make it a deal breaker. Whether you’re at work and don’t want the boss spying on your private conversations, or are making plans for global domination, OTR is a great plugin to keep your IMs secure.
Download OTR for Windows, Linux, and OS X
Open IE’s Private Browsing Mode the Easy Way

Hoe kan ik in Windows 7 het Systeemvak verwijderen?

Zoals beschreven in een andere tip kun je voor het systeemvak per icoon bepalen welke iconen getoond moeten worden of juist verborgen moeten worden. De klok kan daarnaast helemaal uitgeschakeld worden. Maar stel je dat helemaal geen iconen meer wilt zien dan kan het gehele systeemvak ook uitgeschakeld worden, daarbij blijft dan wel de klok staan maar deze kan via de instellingen van het systeemvak ook uitgeschakeld worden. Iconen, en bijbehorende meldingen etc. worden dan niet meer getoond. Het uitschakelen van het systeemvak kan op twee manieren, als je gebruik maakt van Windows 7 Ultimate of Professional kun je dit instellen via het groepsbeleid, anders stel je dit in via het register.

Systeemvak verwijderen
Bron: WebSonic

Groepsbeleid

Als eerste de manier via het groepsbeleid. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan gpedit.msc en druk op OK. Klik hier dan op Gebruikersconfiguratie en kies voor Beheersjablonen en vervolgens Menu Start en Taakbalk.
Zoek dan in de lijst 'Het systeemvak verbergen' en dubbelklik hierop. Druk dan op Ingeschakeld en onderaan op OK en zodra je de computer opnieuw opstart zal het systeemvak niet meer getoond worden.
Systeemvak verwijderen

Register

De tweede manier is via het register van Windows. Ga hiervoor naar Start en klik op Alle Programma's. Klik daarna op Bureau-accessoires en klik hieronder op Uitvoeren. In het vak typ dan regedit en druk op OK. Navigeer dan naar de onderstaande locatie.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
Ga dan bovenin naar Bewerken en klik op "Nieuw" en kies voor DWORD-waarde. Geef de nieuwe waarde de naam 'NoTrayItemsDisplay' en dubbelklik hierop. Vul dan onder 'Waardegegevens' een 1 in en druk op OK. De volgende keer als je herstart worden de documenten niet meer bewaard. Systeemvak verwijderen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 mappen openen in een nieuw venster?

Windows kent standaard de mogelijkheid om mappen in een nieuw venster te openen. Normaal gesproken blader je door Verkenner en worden mappen telkens in hetzelfde venster geopend. Om deze in een nieuw venster te openen, e doe het volgende. Ga naar Menu Start en klik vervolgens op het Configuratiescherm. Ga dan naar "Vormgeving en persoonlijke instellingen" en klik op Mapopties. Je komt dan op het tabblad Algemeen. Onder de kop "Door mappen bladeren" klik op de vermelding "Elke map in eigen venster openen". Druk onderaan op OK. Vanaf nu worden mappen in een nieuw venster geopend.

Mappen openen in een nieuw venster
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de opties voor systeemvak configureren?


Aan de rechterkant naast de 'Bureaublad weergeven' knop vindt je het systeemvak met onder andere de standaard iconen als Netwerk en het Volume, evenals de tijd en de datum. Deze items kun je in volgorde wijzigen door deze met de muis op te pakken en te slepen naar een gewenste positie. Naast dit kent het systeemvak nog een aantal andere opties met betrekking tot de iconen.

Via de opties kun je per icoon bepalen of deze altijd in beeld moeten zijn of standaard verborgen moet zijn. Als iconen verborgen worden zijn ze beschikbaar via het kleine witte pijltje in het systeemvak. Voor de systeemiconen kun je ook bepalen om deze geheel uit te schakelen en helemaal niet meer te tonen. Klik ergens op een leeg gedeelte van de taakbalk met de rechtermuisknop en klik op Eigenschappen. Op het tabblad Taakbalk klik onder de kop 'Systeemvak' op de knop Aanpassen. Opties voor systeemvak
Je krijgt dan een overzicht met alle iconen die in het systeemvak worden geplaatst. Bepaal dan hier per icoon het gedrag, verbergen of niet. Door op de knop onderaan "Het standaardgedrag van de pictogrammen herstellen" kun je snel alles weer in de originele staat herstellen. Via de vermelding onderaan "Altijd alle pictogrammen en meldingen weergeven op de taakbalk" wordt het automatisch verbergen geheel uitgeschakeld.
Opties voor systeemvak
Onderaan het overzicht met iconen staat een optie 'Systeempictogrammen in of uitschakelen'. Als je hier op klikt krijg je een overzicht met systeemiconen zoals netwerk, volume en het onderhoudscentrum. Hier kun je per icoon er voor kiezen om deze in of uit te schakelen. Ook hierbij heb je de mogelijkheid om het standaardgedrag van de pictogrammen te herstellen.
Opties voor systeemvak
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 bureaubladgadgets herstellen?


Standaard heeft Windows 7 een aantal gadgets waaronder een klok, een diavoorstelling en een puzzel. Het kan natuurlijk eens gebeuren dat je per ongeluk een van deze standaard gadgets verwijderd wordt, waardoor deze niet meer in de galerie met bureaubladgadgets voorkomt. Alle standaard gadgets meegeleverd met Windwos 7 zijn echter eenvoudig te herstellen en zodoende terug te plaatsen.

Klik hiervoor op Start en klik vervolgens op het Configuratiescherm. In het overzicht klik dan op de kop "Programma's". In het volgende scherm zie je dan in het overzicht de kop 'Bureaubladgadgets' staan. Klik daaronder op de optie 'Bureaubladgadgets die met Windows worden geinstalleerd, herstellen', vervolgens opent de Galerie met bureaubladgadgets en de melding dat de gadgets zijn hersteld. Bureaubladgadgets herstellen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 een Thuisgroep toevoegen aan Menu Start?

Zodra je een thuisgroep hebt gemaakt of lid bent geworden van een thuisgroep en verschillende computers zijn hieraan gekoppeld, is het wel handig om deze snel te kunnen openen. Hiertoe is er de mogelijkheid om een koppeling op te nemen in het Menu Start om zodoende sneller een thuisgroep te openen in plaats van het openen van eerst Computer.

Klik ergens met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies dan Eigenschappen. Klik vervolgens op het tabblad 'Menu Start'. Rechts bovenin het venster staat een knop, Aanpassen, klik hierop. In de lijst zoek dan de vermelding 'Thuisgroep' op en klik het vinkje aan. Klik daarna op OK onderaan en nogmaals op OK en vanaf nu is de thuisgroep koppeling beschikbaar in het Menu Start.
Meer over het instellen van een thuisgroep in de tip:
Thuisgroep instellen. Thuisgroep toevoegen aan Menu Start
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 extensies van bestandstypen tonen?

Normaal gesproken zie je de extensies van bestanden in Windows 7 niet. Een extensie is de aanduiding achter de punt, bijvoorbeeld voor een tekstdocument, .txt, Word bestand, .doc of docx. etc. Nu zijn deze extensies eenvoudig tevoorschijn te halen via de beeldopties, in zowel Windows 7 als Windows Vista gaat dit op een vrijwel gelijke manier. Er zijn twee manieren om in de mapopties te komen, in dit geval via het Configuratiescherm. Ga naar Start en klik op Configuratiescherm. Klik dan op het kopje "Mapopties" (In Vista is dit Vormgeving aan persoonlijke voorkeur aanpassen).

Klik daarna op de kop "Mapopties". Er opent een niuew venster, ga hier dan naar het tabblad "Weergave". Zoek in de lijst eronder de regel "Extensies voor bekende bestandstypes verbergen" en haal het vinkje weg, druk dan op OK.
De extensies zullen nu worden getoond achter de bestanden.
Extensies bestandstypen tonen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 selectievakjes in Windows Verkenner weergeven?

Stel je zit in Windows Verkenner en je wilt meerdere bestanden of mappen wilt selecteren. Normaal kun je dit doen door de CTRL toets in te houden op je toetsenbord en de verschillende bestanden te selecteren. Dit kan wat lastig zijn af en toe, want als je per ongeluk verkeerd klikt is je selectie weg. Dit is zeker onhandig als je tientallen bestanden of mappen wilt selecteren.
Sinds Windows Vista is daar een handige oplossing voor met selectievakjes. Dit houdt in dat elk bestand wordt voorzien van een selectievakje wat het selecteren van meerdere bestanden en mappen een stuk eenvoudiger maakt en dat je hier dus de CTRL toets niet meer bij nodig hebt. Je plaatst dan gewoon vinkjes voor de bestanden en mappen die je nodig hebt. Deze optie staat standaard echter niet aan.
Ga naar Menu Start en klik vervolgens op het Configuratiescherm. Ga dan naar "Mapopties". Klik dan op het tabblad Weergave. Zoek in de lijst dan op "Selectievakjes gebruiken om items te selecteren".

Bestanden selecteren met selectievakjes
Druk dan op OK en de selectievakjes worden vanaf nu toegepast. Als je met de muis over een bestand of map heengaat zal er een vakje verschijnen zoals hieronder in het voorbeeld die je kunt aanklikken. Bovenaan in de werkbalk staat ook een vakje om in een keer alle bestanden of mappen te selecteren.
Bestanden selecteren met selectievakjes
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 gadgets verbergen?

Windows 7 heeft niet langer de beschikking over de Windows Sidebar en de gadgets worden nu los geplaatst op het bureaublad. Het snel openen van de Galerie met bureaubladgadgets kan door met de rechtermuisknop ergens op het bureaublad te klikken en te kiezen voor Gadgets. Gadgets die geactiveerd zijn kun je deze altijd naar voren halen middels de toetsencombinatie Windows-logo + G. Echter als je veel gadgets open hebt staan en je wilt deze even verbergen zonder deze te hoeven sluiten kan dit ook.
Klik hiervoor ergens op het bureaublad met de rechtermuisknop en klik dan op Beeld. Klik vervolgens op "Bureaubladgadgets weergeven" om de gadgets te verbergen. Later kan op dezelfde manier de gadgets weer tevoorschijn gehaald worden.
Gadgets verbergen
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 verborgen bestanden weergeven?

Als aanvulling hierop worden bepaalde systeembestanden van Windows ook na het inschakelen van deze weergave nog verborgen. Om deze nu ook te kunnen bekijken verwijder het vinkje voor 'Beveiligde besturingsysteembestanden verbergen'. Verborgen bestanden weergeven
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 verborgen bestanden weergeven?

Standaard zijn in Windows 7 een aantal mappen en bestanden voor de veiligheid verborgen. Echter voor bepaalde tips of bepaalde acties is het noodzakelijk om deze bestanden en mappen juist te kunnen zien. Om deze weergave in te schakelen ga naar Start en klik op Computer. Ga dan in het venster linksboven naar 'Organiseren' en klik vervolgens op "Map en zoekopties". Klik vervolgens op het tabblad "Weergave" en klik in het overzicht op "Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven".
Druk op OK en de verborgen bestanden zijn nu wel te bekijken.
Verborgen bestanden weergeven
Als aanvulling hierop worden bepaalde systeembestanden van Windows ook na het inschakelen van deze weergave nog verborgen. Om deze nu ook te kunnen bekijken verwijder het vinkje voor 'Beveiligde besturingsysteembestanden verbergen'.
Verborgen bestanden weergeven
Bron: WebSonic

Hoe kan ik in Windows 7 de helderheid van mijn laptopscherm aanpassen?

Met een laptop kon je in Windows Vista via het mobiliteitscentrum de helderheid van je beeldscherm aanpassen. In Windows 7 kan dit iets sneller en handiger direct via Energiebeheer. Als je beschikt over het kleine icoontje van Energiebeheer in het systeemvak dan klik hierop en direct op 'Helderheid van beeldscherm instellen' klikken.
Helderheid scherm laptop aanpassen
Dan wordt Energiebeheer geopend. Onderaan het venster zie je dan een schuifbalk staan waarmee je de helderheid van het scherm kunt regelen, dit wordt dan voor vast ingesteld.
Helderheid scherm laptop aanpassen
Aanvullend hierop is het wellicht ook handig om te bepalen wat er met de helderheid van het scherm gebeurd op het moment dat je laptop alleen draait op de accu om zodoende energie te besparen. Het Energiebeheer venster bereik je normaal ook via Start, Configuratiescherm, Systeem en onderhoud. Waarschijnlijk staat je Energiebeheerschema standaard ingesteld op "Gebalanceerd", klik hierachter op "De schema-instellingen wijzigen".
In het scherm dat volgt bepaal je dan wat er moet gebeuren met de helderheid op het moment dat je laptop alleen gebruik maakt van de accu of is aangesloten op netstroom. Tevens stel je hier eventueel in dat je beeldscherm na een bepaalde tijd automatisch uitgeschakeld moet worden, mits de laptop die periode niet is gebruikt.
Helderheid scherm laptop aanpassen
Bron: WebSonic

Afbeeldingen in handtekening Gmail

Bron: WebSonic


Gmail heeft een veelgevraagde mogelijkheid beschikbaar gemaakt, handtekeningen met opmaak. Dit betekent dat het vanaf nu mogelijk is om tekst op te maken, links in te voegen evenals afbeeldingen. Met de editor die standaard nu boven het gedeelte staat om handtekeningen in te stellen kan de handtekening dus opgemaakt worden naar eigen wens. Ga hiervoor naar Instellingen bovenin, direct op het tabblad Algemeen staat de mogelijkheid om een handtekening in te stellen.
Naast de nieuwe mogelijkheid bestaat vanaf nu ook de optie om een unieke handtekening te maken voor elk afzonderlijk e-mailadres dat aan je Gmail-account is gekoppeld. In dat geval kan er een afzender worden gekozen via het dropdown menu die erbij staat.
Op dit moment werkt de functie Handtekening met opmaak en verschillende handtekeningen alleen op de meest recente versie van Gmail. Oudere en HTML-versies  - en Gmail voor mobiel - ondersteunen de nieuwe functionaliteit nog niet.

Tags: Gmail, Google