maandag 12 juli 2010

Hoe kan ik in Windows 7 selectievakjes in Windows Verkenner weergeven?

Stel je zit in Windows Verkenner en je wilt meerdere bestanden of mappen wilt selecteren. Normaal kun je dit doen door de CTRL toets in te houden op je toetsenbord en de verschillende bestanden te selecteren. Dit kan wat lastig zijn af en toe, want als je per ongeluk verkeerd klikt is je selectie weg. Dit is zeker onhandig als je tientallen bestanden of mappen wilt selecteren.
Sinds Windows Vista is daar een handige oplossing voor met selectievakjes. Dit houdt in dat elk bestand wordt voorzien van een selectievakje wat het selecteren van meerdere bestanden en mappen een stuk eenvoudiger maakt en dat je hier dus de CTRL toets niet meer bij nodig hebt. Je plaatst dan gewoon vinkjes voor de bestanden en mappen die je nodig hebt. Deze optie staat standaard echter niet aan.
Ga naar Menu Start en klik vervolgens op het Configuratiescherm. Ga dan naar "Mapopties". Klik dan op het tabblad Weergave. Zoek in de lijst dan op "Selectievakjes gebruiken om items te selecteren".

Bestanden selecteren met selectievakjes
Druk dan op OK en de selectievakjes worden vanaf nu toegepast. Als je met de muis over een bestand of map heengaat zal er een vakje verschijnen zoals hieronder in het voorbeeld die je kunt aanklikken. Bovenaan in de werkbalk staat ook een vakje om in een keer alle bestanden of mappen te selecteren.
Bestanden selecteren met selectievakjes
Bron: WebSonic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten